Thursday, November 3, 2011

Isteri-isteri sentiasa dara




Seorang isteri mempunyai tanggungjawab yang sangat besar dalam menjaga keharmonian rumah tangga. Oleh itu, adalah penting bagi seorang isteri untuk menjaga kecantikan luaran dan dalaman demi untuk memikat suami yang tercinta. Bukankah kecantikan seorang wanita itu harus ditunjukkan kepada yang lebih berhak iaitu seseorang yang bergelar suami?

Kita seringkali terdengar masalah rumahtangga yang melibatkan kecurangan suami yang menjalinkan hubungan sulit bersama wanita lain diluar. Apakah puncanya? (mari sama-sama fikirkannya) Teringat dahulu, ketika saya menghadiri kursus pra-perkahwinan.. Terdapat isu yang diutarakan oleh penceramah berkenaan punca perceraian yang disebabkan oleh kegagalan wanita menjaga penampilan selepas berumahtangga. Misalnya sebelum berkahwin segala-galanya dijaga, terutama pada mahkota kewanitaan wanita tetapi selepas memperolehi cahaya mata.. penjagaan diri semua terabai.. yang longgar dulu menjadi ketat (pakaian)..ada gak yang ketat dulu jadi longgar (ehem2..faham2 sendiri la yer)..

Mungkin ada yang bersetuju dan mungkin juga ada yang tidak bersetuju..Ini hanya pandangan peribadi penulis.. Tujuan utama penulisan ini adalah untuk berkongsi petua yang penulis temui tentang bagaimana para isteri dapat memelihara diri supaya menjadi sentiasa "anak dara" di mata suami..

Menurut Ustazah Dr. Fatima Az-Zahra petua ini diturunkan untuk kaum ibu supaya menjaga diri agar sentiasa menjadi seperti 'abqaro' menurut ayat di dalam Surah al-Waqiah.

('Abqaro' ini bermaksud perawan yang sentiasa menjadi perawan) Ayat ini elok untuk diamalkan setiap hari oleh kaum ibu untuk menjaga kesihatan luar dan dalam.

Caranya: Lepas solat Isya', ambil air segelas, baca Al-Fatihah sekali, Ayatul Qursi sekali dan Surah Al-Waqiah ayat 35-38 sebanyak 7 kali. Tiup dalam air dan minum. Niat dlm hati utk menjaga kecantikan diri & utk kebahagiaan rumahtangga.

Makna surah Al-Waqiah ayat 35-38:

(56.35) Sesungguhnya Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa,

56.36) Serta Kami jadikan mereka sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh),

(56.37) Yang tetap mencintai jodohnya, serta yang sebaya umurnya,

(56.38) (Semuanya itu disediakan) bagi puak kanan.

Selamat beramal para isteri-isteri. Semoga suami bertambah-tambah sayangnya :)
 
 

No comments:

Post a Comment